Digital marketing: lokalne SEO jako jeden z determinantów efektywnego biznesu w mieście
Nie wiem, czy jesteś świadomy tego, że ponad połowa wyszukiwań w sieci wiąże się z lokalnymi usługami. To z kolei prowadzi nas do jednego, kluczowego wniosku – najważniejszym dla Ciebie zadaniem jest dotarcie do miejscowych, ale przede wszystkim zainteresowanych Twoją ofertą klientów. SEO jako jeden z kanałów, wcielonych w digital marketing, powinien stanowić dla Ciebie priorytet we wdrażaniu strategii marketingowej.
Jeżeli nie spotkałeś się z pojęciem pozycjonowania, a digital marketing brzmi dla Ciebie jak czarna magia, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
Czym jest SEO?
SEO, czyli Search Engine Optimization, to szereg czynności wykonywanych w celu poprawienia widoczności danej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Celem jest zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej. Wykonuje się w związku z tym szereg działań, od technicznej poprawy strony, po marketing i promocję w sieci.
Lokalne SEO
Lokalne praktyki optymalizacyjne opierają się dokładnie na tych samych zasadach i przyświeca im jednakowy cel. Co w takim razie odróżnia lokalny digital marketing, a właściwie jeden z jego kanałów, od standardowego?
Po pierwsze, jest to grupa odbiorców, po drugie, regionalne praktyki pozycjonowania są przeznaczone przede wszystkim dla lokali gastronomicznych, rozrywkowych, medycznych czy usługowych (fryzjerzy, księgarnie, piekarnie, kawiarnie itp.).
Lokalny horyzont jest szerszy, niż myślisz!
- Według badań 1 na 3 klientów przed wizytą w sklepie najpierw sprawdza jego stronę internetową.
- 78% lokalnych wyszukiwań prowadzi do zakupów stacjonarnych.
- Ponad 85% użytkowników korzysta z Google Maps, dzięki czemu wzrasta liczba wyszukiwań „blisko mnie”.
Najważniejsze elementy optymalizacji SEO
Krok 1: Klient
Musisz postarać się scharakteryzować swojego odbiorcę. Ustal więc jego płeć, wiek, wykształcenie, pracę, zainteresowania i potrzeby, aby wiedzieć, jakimi kanałami dystrybuować swoje produkty.
Krok 2: Słowa kluczowe
Mając już obraz swojego klienta, postaraj się określić jego intencje wyszukiwania. Im bardziej dopasujesz się do fraz, które wpisuje do wyszukiwarki, tym wyższa będzie Twoja pozycja rankingowa.
Krok 3: UX
Twoja strona internetowa musi być intuicyjna i prosta w obsłudze. Najważniejsze jest dotarcie do danych kontaktowych oraz możliwość łatwego zapoznania się z ofertą. Im mniej, tym lepiej.
Krok 4: Wirtualna wizytówka
Korzystając z panelu administratora w Google Search Console, stwórz wirtualną wizytówkę. Może ona poprawić konwersję nawet o 25%, a dodatkowo pozwala zbudować fundamenty zaufania w sieci. Koniecznie zsynchronizuj ją z mapami, aby łatwiej było do Ciebie dotrzeć.
Krok 5: Social media
Wesprzyj swoją strategię za pomocą mediów społecznościowych, z których korzystają miliony użytkowników. Polecenia na Instagramie czy Facebooku mogą poszerzyć krąg Twoich odbiorców i wesprzeć działania marketingu szeptanego.
Podstawy teoretyczne to już krok do przodu, jeżeli chodzi o rozwój Twojego lokalnego przedsiębiorstwa. Nie bądź biernym przedsiębiorcą, nie poprzestawaj na stworzeniu witryn, optymalizuj i ciesz się uzyskanymi, pierwszymi rezultatami!